maanantai 8. heinäkuuta 2013

Valmistaudumme matkan jatkumiseen

Antares. Gaff takiloitu kuunarimme Courtesy of Eastern Yachts Co

Arvoisat kalastusmatkamme osallistujat!

lähestyy aika lähteä Torquayn mukavasta ja turvallisesta keskuksestamme ja Devonin rantakallioiden suojista hieman kauemmas kalaan (ei kuitenkaan merta kauemmas).

Joudumme nyt jättämään Princess- jahtimme, koska tarvitsemme tuulen voimalla liikkuvan aluksen. Laivamme tulee olla riittävin mukavuuksin varustettunakin sellainen, että sen runko kestää avomeren myrskyisiä maininkeja.

Ehdotukseni on kuvan myynnissä oleva indonesialainen gaff-takiloitu Antares kuunari. Nimi tarkoittaa Skorpionin tähtikuvion kirkkainta punertavaa tähteä, "vasta Mars".

Antares on tilava, 11 vieraalle ja 6 hengen miehistölle suunniteltu 20 metriä pitkä alus. Laadukkaan ja maailman merten myrskyissä koetellun, Elbe-joella vuosina 1945/46 rakennetun aluksen runko on aitoa saksalaista tammea.

Viimeksi vuonna 2006 uudistetun kuunari rakennettiin alunperin kalastukseen, mutta se on ollut vuosia Hollannissa matkailun ja lomailun palveluksessa. Ottaen huomioon matkamme vaarat maalman merillä laitamme toki vakuutukset toki kuntoon, firmana tietysti Lloyd's.


Gaff-takilointi


A sail hoisted from a gaff is called a gaff-rigged (or, less commonly, gaff riggedor gaffrigged) sail.

Gaff rig is a sailing rig (configuration of sails) in which the sail is four-cornered, fore-and-aft rigged, controlled at its peak and, usually, its entire head by a spar(pole) called the gaff. The gaff enables a fore and aft sail to be four sided, rather than triangular. A gaff rig typically carries 25 percent more sail than an equivalent bermudian rig for a given hull design.
wikimedia

Aluksen moottori ja mittasuhteet
Kuunarissa on Scanian yhdeksän litrainen ja 6-sylinterinen dieselmoottori ja Fischer Panda generaattori. Tyynellä ilmalla kone antaa alukselle 6 solmun keskimääräisen matkanopeuden eli noin 11 km/t. Tulemme purjehtimaan tuulivoimalla ja säästämme dieselin vain hätätilanteisiin, joten kukin valmistautukoon mastoissa kiipeilyyn!


Approximate Dimensions


Length Overall 6 7ft20.42m
Length on Deck 55 ft16.76 m
Waterline Length 5516.76 m
Beam 17 ft5.18 m
Draft 7 ft 6 ins2.3 m
Displacement 45 tonnes

Tiedot Antares kuunarin sivulta


Muistilista
Varatkaa mukaanne henkilökohtaisesti tarvitsemaanne asiaa, virvelinne ja onkenne, verkkonnekin, merenkulkuun ja kalastukseen sopivaa vaatetusta, täydentäkää myös omaa lääkevarastoanne, jos tarvis on, sillä lähellä olevia apteekkeja ei matkaltamme pian enää löydy. Suosittelen myös oman Raamatun suojaamista meriveden roiskeet kestävään pakkaukseen.

Tarkista että matkavakuutuksesi ovat kunnossa!

Matkalla on varauduttava kaikkien tietoyhteyksien katkeamiseen, kännykät eivät löydä palvelun antajaa eikä edes radio toimi, joten tiedottakaa kotiväellenne ja ystävillenne tilanteesta, etteivät suotta huolestu.

Varustamme laivamme kalastusvälineillä yhteiseen käyttöön, peruselintarvikkeilla, keittiön ruoanlaittoon kaiken tarvittavan, ensiapupakkauksilla ja muulla, mitä tarvitaan tullaksemme itsenäisesti toimeen.

Ruokamme tulee olemaan vahvasti kalapitoista, joten keittokirjat ja reseptit ja mausteet mukaan!

Ennenkaikkea toivotan matkalaisille iloista ja avointa mieltä, valmiutta väittelyyn ja oppimiseen yhdessä, sillä aiomme siirtyä elämän ja kuoleman kysymysten äärelle erinomaisen syvälle, aiheisiin jotka koskettavat jokaista ihmistä rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, uskontoon ja kieleen katsomatta!


Viimeinen retkipäivä Englannin Rivieralla
Lähtöä valmisteltaessa teemme vielä kuitenkin retken lähiseudulle saadaksemme paremman käsityksen Torquayn seudulta löydetyistä fossiileista ja keskustelemme Rahkosen Jukan ehdottamasta aiheesta eli miten ja milloin ne ovat muodostuneet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti