sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Uskonto, maailmankuva ja maailmankatsomus - T.P. Virkkunen

Jatkoin kautta-rantain vastaustani Veikon kysymykseen

"Uskon orgaanisen kasvun lisäksi mieleeni jäi erityisesti Virkkusen tekemä ero maailmankuvan ja maailmankatsomuksen välillä."

"Eivätkö ne ole synonyymejä" Veikko tokaisi.


Maailmankuva
"Virkkunen kutsuu maailmankuvaksi tiedollista käsitystämme meitä ympäröivästä todellisuudesta. Näin esimerkiksi voimme puhua geosentrisestä tai heliosentrisestä maailmankuvasta, tai vaikkapa aikamme ei-mikään-sentrisestä maailmankuvasta. Tietomme ei välttämättä ole totta, emme välttämättä tiedä kaikkea, mutta henkiseen olemukseemme kuuluu maailmankuva."

"Vanhoista lähteistä voimme koettaa selvitellä, millainen maailmankuva on esimerkiksi ollut vanhanajan suomalaisilla, antiikin kreikkalaisilla tai Keski-Amerikan maijoilla. Samoin voimme Raamatusta koettaa rekonstruoida siellä esiintyviä maailmankuvia ja niiden taustoja ja olemusta."


Maailmankatsomus
"Kukin yksilö muodostaa henkilökohtaisen maailmankatsomuksensa. Eräs tärkeä elementti siinä on tietenkin maailmankuva, joka antaa tietoa siitä, missä mennään. Mutta maailmankatsomus on enemmän kuin tietoa ja sisältää myös uskonnollisia, filosofisia, aatteellisia ja ehkä myös tieteellisiä ismejä ja ideoita."

"Ihmisellä voi olla kristillinen maailmankatsomus, joka sisältää hänen omaksumansa maailmankuvan. Samoin jumalankieltäjällä voi olla ateistinen maailmankatsomus, joka sisältää hänen omaksumansa maailmankuvan."


Mitä sitten?  
Näytti siltä, että Veikko ei ollut aivan valmis tällaista semantiikkaa nielaisemaan täkyineen koukkuineen. "Mitä käytännön merkitystä tuolla hiustenhalkomisella on?" hän kysyi haastavasti.

"Minusta maailmankuvan ja maailmankatsomuksen erottaminen on tavattoman iloinen ja vapauttava asia ihmiselle. Ainakaan kristityn ei tarvitse pelätä, että hänen ehkä väärä tietonsa, maailmankuvansa, olisi Jumalan tuomion kohde. Eihän silloin Augustinus eikä Luther eikä Abraham eikä Mooses olisi Jumalalle kelvollisia, koska maailmankuvansa on vanhentunut."

"Maailmankatsomus on se alue, jossa Raamattu on edelleen sellaisenaan geosentrisenä, antroposentrisenä, Kristus-keskeisenä kirjana ratkaisevassa asemassa."

"Itse olen kokenut, että tieteellinen maailmankuva tulee minulle mielekkääksi juutalais-kristillisen uskoni taustalta, että Israelin Jumala on luonut taivaan ja maan. Ei siksi, että tiede niin todistaa, vaan siksi, että Hän on niin sanonut."


_________
[T.P. Virkkusen toinen teos, joka perustuu ensimmäiseen. Siinä hän asittelee tekemiän johtopäätöksiä uskonnollisista maailmankuvista:  Uskonto ja maailmankuva]

Virkkusen näkemyksistä katso lisää esimerkiksi Uskonto ja maailmankatsomus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti